fbpx Skip to main content

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Νίκος Παπαθανάσης, εξηγεί αναλυτικά στην εφημερίδα «Βραδυνή της Κυριακής» και τη δημοσιογράφο κα Ειρήνη Μπέλλα, το σχέδιο απολιγνιτοποίησης ύψους 5 δισ. ευρώ που αφορά σε πέντε Περιφέρειες της χώρας.

Τι μέτρα θα λάβετε για την αντιμετώπιση της ακρίβειας; Γίνονται έλεγχοι; Θα συνεχιστεί η αυξητική τάση των τιμών;

«Με την επανεκκίνηση, λόγω της αυξημένης ζήτησης είχαμε πληθωριστικές τάσεις. Κάτι το οποίο είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Αυτό το οποίο θα πρέπει να συγκρίνουμε είναι τον πληθωρισμό όπως καταγράφεται στην πατρίδα μας σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Και αυτό που έχουμε να πούμε είναι ότι ο δείκτης τιμών καταναλωτού στην Ελλάδα είναι χαμηλότερος από την αύξηση του δείκτη τιμών καταναλωτή στην Ευρώπη. Στο μέσο όρο λοιπόν είμαστε χαμηλότερα. Είχαμε το 2020 μείωση από πληθωρισμό. Φέτος θα πρέπει να περιμένουμε έναν πληθωρισμό 3%. Η Ευρώπη βρίσκεται υψηλότερα. Καθώς μπαίνουμε σε μία κανονικότητα και η προσφορά θα αρχίσει να καλύπτει τη ζήτηση, θα υπάρξει σταθεροποίηση των τιμών. Από την άλλη, η κυβέρνηση, όπως είχε υποχρέωση, κάλυψε ένα μεγάλο ποσοστό από τις αυξήσεις αυτές. Κάλυψε πλήρως τις αυξήσεις του μέσου νοικοκυριού από τις ενεργειακές δαπάνες, και στη συνέχεια, με αποφάσεις που έλαβε η κυβέρνηση σχετικά με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν στη Θεσσαλονίκη, το διαθέσιμο εισόδημα το δεύτερο τρίμηνο αυξήθηκε κατά 7%, το πρώτο τρίμηνο κατά 4%.

Ο ελεγκτικός μηχανισμός λειτουργεί με πολλές μονάδες που ελέγχουν. Επίσης ισχύει η ρήτρα που είχαμε επιβάλει ως υπουργείο Ανάπτυξης, κατά της αισχροκέρδειας. Δηλαδή, δεν δύναται το ποσοστό κέρδους στα είδη πρώτης ανάγκης να είναι υψηλότερο από αυτό που ίσχυε κατά την έναρξης της πανδημίας. Και σε αυτό γίνονται εκατοντάδες έλεγχοι καθημερινά».

Έχετε στο μυαλό σας για ένα plan b, για κάποια άλλα μέτρα στήριξης;

«Γενικά θα αυξηθούν οι έλεγχοι, έτσι ώστε να ελέγξουμε για εναρμονισμένη πρακτική και για αισχροκέρδεια. Αυτή η ρήτρα αισχροκέρδειας μπορεί να παραταθεί και πέρα της 31ης Δεκεμβρίου, που ισχύει με διάταξη νόμου. Έτσι διατηρούμε τη ρήτρα και πιθανόν και μετά το πέρας του έτους, και ταυτόχρονα συνεχίζουμε με τα μέτρα που έχουμε ανακοινώσει προκειμένου να υπάρχει διαθέσιμο εισόδημα, να μειώνεται η ανεργία και να στηρίζουμε τις ενεργειακές αυξήσεις μην έχοντας επιβάρυνση για το νοικοκυριό σε ό,τι έχει σχέση με την Ενέργεια».

Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά προ ημερησίας συζήτηση στη Βουλή για την ακρίβεια. Τι απαντάτε;

«Ο ΣΥΡΙΖΑ ποτέ δεν είχε διανοηθεί να φέρει μία ρήτρα όπως αυτή που φέραμε εμείς για την έναρξη της πανδημίας, έτσι ώστε να επιβάλει στην αγορά να μην υπάρχουν αυξημένα ποσοστά, λόγω της οποιαδήποτε κρίσης περάσαμε στο παρελθόν. Επομένως, συνεχίζει και συνέχιζε και στο παρελθόν, να μιλάει για παροχές, μη λαμβάνοντας υπόψη του ότι η πατρίδα μας έχοντας ελλειμματικό προϋπολογισμό έπρεπε να συνεχίσει να δανείζεται με ιστορικά χαμηλά επιτόκια. Συνολικά έπεσαν στην Οικονομία 42 δισ. το 2020 και το 2021, στηρίζοντας τους εργαζόμενους, τις επιχειρήσεις, και για αυτό η αναπτυξη του 16,2% στο δεύτερο τρίμηνο δεν είναι ένα τυχαίο γεγονός, αλλά ένα γεγονός που προέκυψε μετά την πολύ σωστή δημοσιονομική αντιμετώπιση της κρίσης αλλά και του μεταρρυθμιστικού έργου της κυβέρνησης».

Σύσσωμη η αντιπολίτευση σας κατηγορεί για εγκληματική διαχείριση της πανδημίας. Γιατί δεν προχωράτε στην επέκταση της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού;

«Η αντιπολίτευση από την έναρξη της πανδημίας, πάντα έπαιρνε την αντίθετη θέση από αυτή που λάμβανε η κυβέρνηση. Να μην ξεχνάμε τις δηλώσεις στελεχών της αντιπολίτευσης σχετικά με το θέμα του εμβολιασμού και με άλλα ζητήματα, όπως όταν λαμβανόταν η απόφαση για να κλείσει μία δραστηριότητα, πάντα με την εισήγηση των ειδικών, η αντιπολίτευση στεκόταν στην απέναντι όχθη. Καθετί που αποφασίζουμε είναι προϊόν γνώμης ειδικών επιστημόνων, οι οποίοι μετρούν τις επιπτώσεις της διασποράς του ιού και ταυτόχρονα της κινητικότητας που δημιουργεί το κάθε μέτρο. Επομένως, οι αποφάσεις που ελήφθησαν έχουν ως σκοπό τον περιορισμό της διασποράς του κορωνοϊού. Εδώ είμαστε, καθώς βλέπουμε και εξελίσσονται οι μετρήσεις, εάν απαιτηθεί να λάβουμε και άλλα μέτρα. Σε κάθε περίπτωση πρωταρχικό λόγο έχει η υΥγεία, και το αποδείξαμε από την πρώτη στιγμή, ότι πρώτα βάζαμε την Υγεία και μετά την Οικονομία. Και θα συνεχίσουμε να το κάνουμε».

Τι είναι το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και από πότε θα μπει σε ισχύ;

«Είναι το σχέδιο της απολιγνιτοποίησης των περιοχών της Δυτικής Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης. Με την κλιματική κρίση η Ελλάδα με απόφαση του πρωθυπουργού, που έλαβε το 2019 στα Ηνωμένα Έθνη, αποφάσισε να κλείσει όλες τις λιγνιτικές μονάδες, συμβάλλοντας έτσι στον περιορισμό των ατμοσφαιρικών ρύπων. Το Σχέδιο της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ξεκινά από ένα ευρωπαϊκό Πρόγραμμα που λέγεται “Just transition”. Η πατρίδα μας θα είναι πρώτη χώρα που θα προχωρήσει και θα ολοκληρώσει τη δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση, την απολιγνιτοποίηση. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στην κατάθεση του Σχεδίου Νόμου και σύντομα εντός του μήνα θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή. Το σχέδιο είναι ύψους 5 δισ. ευρώ. Ξεκινά και μετά την οριστικοποίηση του Χάρτη Περιφερειακών Ενισχύσεων, που είναι ο χάρτης που δίνει τα κίνητρα ανά περιοχή. Και σε εκείνες τις περιοχές έχουμε επιπρόσθετα κίνητρα, ακριβώς για να δοθεί στήριξη στις επιχειρήσεις, που αποφασίζουν να πάνε εκεί, και ταυτόχρονα και επιχορηγήσεις, έτσι ώστε να αλλάξει το παραγωγικό μοντέλο, και από μονοποικιλιακό, που είναι η εργασία στις λιγνιτικές μονάδες, να γίνει ένα διαφορετικό μοντέλο με πολλές νέες δραστηριότητες, τεχνολογικά προηγμένες, με μεταποίηση, με αγροδιατροφή, με Τουρισμό. Δημιουργούμε νέες θέσεις εργασίας και θέτουμε αυτές τις περιοχές σε ένα χάρτη αναπτυξιακό, που δεν έχει, πλέον, την εξάρτηση της λιγνιτικής ενεργειακής παραγωγής.

Αυτό, λοιπόν, το σχέδιο ξεκινά άμεσα μετά την ψήφιση του νόμου. Από το νέο έτος, καθώς τότε είναι η επίσημη έναρξη του ευρωπαϊκού προγράμματος που λέγεται “Just Transition”».

Δηλαδή, πότε τα χρήματα θα έρθουν;

«Από το 2022 θα έρθουν χρήματα που θα διοχετευτούν στις περιοχές αυτές, για να στηρίξουν τη μεταβολή του παραγωγικού μοντέλου. Δηλαδή νέες παραγωγικές μονάδες, ιδιωτικές επενδύσεις, έτσι ώστε να δημιουργηθούν νέες και τεχνολογικά καλύτερες θέσεις εργασίας, που θα δώσουν δουλειά στους νέους της περιοχής. Αλλά, ταυτόχρονα, το σχέδιο περιλαμβάνει το upskilling και το reskilling υφιστάμενου προσωπικού αλλά και του εργατικού δυναμικού περιοχών, που αναφερόμαστε. Που είναι η Δυτική Μακεδονία, κυρίως οι Νομοί Κοζάνης και Φλώρινας, αλλά και τα Γρεβενά και η Καστοριά. Ταυτόχρονα και η Μεγαλόπολη, ως ζώνη απολιγνιτοποίησης. Αλλά το σχέδιο περιλαμβάνει και τους Δήμους Γορτυνίας και Τρίπολης. Και επειδή η απολογνιτοποίηση αγγίζει και τα νησιά το σχέδιο καταλαμβάνει και το Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο και την Κρήτη. Επομένως, είναι ένα ευρύτερο σχέδιο που αγγίζει ουσιαστικά πέντε Περιφέρειες της πατρίδας μας: τη Δυτική Μακεδονία, την Πελοπόννησο, την Κρήτη, το Βόρειο Αιγαίο και Νότιο Αιγαίο».

Πόσες χιλιάδες θέσεις εκτιμάτε ότι θα δημιουργηθούν;

«Η απολιγνιτοποίηση αγγίζει περίπου 12 χιλιάδες θέσεις εργασίας. Αυτό το οποίο προβλέπουμε είναι ότι με τις δράσεις και με τη μεταβολή του παραγωγικού μοντέλου θα δημιουργήσουμε αυτές τις θέσεις εργασίας και ακόμη περισσότερες. Θέλουμε με αυτές τις νέες θέσεις, με το upskilling και το reskilling να κρατήσουμε τις νέες και τους νέους στην περιοχή, αλλά και να δώσουμε τη δυνατότητα στους εργαζόμενους της περιοχής να εξειδικευτούν σε αντικείμενα τα οποία είναι νέα και τα οποία μπορούν να τους βάλουν στην αγορά εργασίας σε νέες θέσεις, που θα είναι και καλύτερα αμειβόμενες».

«Πρωτόγνωρο το επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα»

Ποια είναι τα θεσμικά αναπτυξιακά έργαλεία που φέρνει η κυβέρνηση για την ενίσχυση των ιδιωτικών επενδύσεων;

«Τα εργαλεία είναι ο Νόμος περί των Στρατηγικών Επενδύσεων. Είναι ο νόμος που αγγίζει όλες τις μεγάλες επενδύσεις στην πατρίδα μας, με επίσπευση, απλοποίηση διαδικασιών με νέα αντικείμενα όπως είναι τα data centers, η Έρευνα και η Καινοτομία, τα κινηματογραφικά στούντιο, οι ερευνητικές δομές. Στρατηγικές επενδύσεις τις οποίες δεν είχαμε συμπεριλάβει στο παρελθόν. Αγγίζει τεχνολογικές επενδύσεις του επιπέδου της Microsoft. Αλλά, ταυτόχρονα, αγγίζουμε επενδύσεις ερευνητικές, όπως αυτές της Pfizer. Επομένως, βλέπετε ότι η Ελλάδα μπαίνει μπροστά στο να στηρίξει εμβληματικές επενδυτικές δραστηριότητες που στην ουσία φέρνουν Ελληνίδες και Έλληνες που είχαν φύγει στο εξωτερικό, πάλι στην πατρίδα μας. Αντιστρέφουμε δηλαδή με τις δράσεις μας και τη στήριξη την επενδυτική το brain drain. Αυτός ο νόμος των στρατηγικών Επενδύσεων φέρνει και μεγάλες απλοποιήσεις στην αδειοδοτική διαδικασία και στην διαδικασία των υπαγωγών των επενδυτικών σχεδίων και στην ολοκλήρωσή τους.

Το δεύτερο αναπτυξιακό εργαλείο είναι ο νόμος της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, και το τρίτο εργαλείο που βγήκε στη διαβούλευση είναι ο νέος αναπτυξιακός νόμος “Ελλάδα Ισχυρή ανάπτυξη”. Έχει 13 καθεστώτα, εκ των οποίων είναι αυτά της αγροδιατροφής, του Εναλλακτικού Τουρισμού, του νέου επιχειρείν, ευρωπαϊκές αλυσίδες αξίας, καινοτομία στη μεταποίηση. Έχουμε ένα εργαλείο πολύ δυναμικό, το οποίο θα μοχλεύσει μεγάλο ποσοστό χρημάτων και από την ιδιωτική Οικονομία και θα δημιουργήσει πολλές θέσεις εργασίας. Ένα εργαλείο που μαζί με τα υπόλοιπα θα δημιουργήσουν την ισχυρή ανάπτυξη και ταυτόχρονα θα συνεχιστεί όλη η μεταρρυθμιστική δουλειά που έχει γίνει στην κυβέρνηση με πάνω από 200 νόμους.

Αυτή τη στιγμή είναι πρωτόγνωρο το επενδυτικό ενδιαφέρον που καταγράφεται για την πατρίδα μας.

Το 2022 είναι το έτος που ξεκινά και ο νέος Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων, που είναι βασικό ευρωπαϊκό εργαλείο, το Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και ο Νέος Αναπτυξιακός Νόμος, το ΕΣΠΑ 2021-2027».

«Εστίαση και Λιανεμπόριο δουλεύουν καλά»

Υπάρχουν παράπονα από τους καταστηματάρχες και του Λιανικού Εμπορίου, αλλά και της Εστίασης, ότι με τα νέα μέτρα για τους μη εμβολιασμένους θα χαμηλώσει ο τζίρος τους. Προτίθεστε να τους στηρίξετε με επιπλέον μέτρα;

«Η Πολιτεία στήριξε με 42 δισ. όλους τους κλάδους, προκειμένου να βγούμε στην απέναντι όχθη, να περάσουμε δηλαδή σε μία κανονικότητα μετά την επανεκκίνηση της Οικονομίας. Από την άλλη, από τα στατιστικά τα οποία έχουμε, και η Εστίαση δουλεύει πολύ καλά και το Λιανικό Εμπόριο δουλεύει πολύ καλά με αύξηση του τζίρου και επιστροφή στα προ κρίσεως έσοδά τους. Επομένως, αυτό το οποίο θα κάνουμε, καθότι αναφερόμαστε, πλέον, στην πανδημία των ανεμβολίαστων, θα είναι να φροντίσουμε ώστε να μην υπάρξει γενικό λοκντάουν, έτσι ώστε να συνεχίζει να λειτουργεί η Οικονομία, διασφαλίζοντας και τις θέσεις εργασίας και τα απαραίτητα έσοδα για τις επιχειρήσεις. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, η Εστίαση λειτουργεί ικανοποιητικά στους εσωτερικούς χώρους, μόνο με εμβολιασμένους».

Από την έντυπη έκδοση της «Βραδυνής της Κυριακής»

https://www.vradini.gr/nikos-papathanasis-koftis-stis-times-kai-to-2022/?fbclid=IwAR2PsZgOSj7dWllbzaS4F-7dwI5iW1QDAwjRIPSmi2BUFdIK9rFb0uI68W4