Στις 60 – 80 ημέρες μπαίνει ο πήχης του χρόνου έγκρισης των επενδυτικών σχεδίων, αναφέρει στην συνέντευξη που παραχωρεί στην «Ημερησία» ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης. Ο ίδιος μιλά για τον νέο αναπτυξιακό νόμο, στέλνοντας ταυτόχρονα σαφές μήνυμα κατά όσων δεν εμβολιάζονται.
Σαφές μήνυμα κατά των αντιεμβολιαστών στέλνει μέσω της συνέντευξης του στην «Ημερησία» ο Αναπληρωτής Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Νίκος Παπαθανάσης. Μια ημέρα μετά τις νέες, αιφνίδιες απαγορεύσεις που επιβλήθηκαν στο νησί της Μυκόνου και ενώ η συζήτηση έχει φουντώσει ξανά για την αύξηση των κρουσμάτων και την επιστροφή περιορισμών, ο κ. Παπαθανάσης τοποθετείται – μεταξύ άλλων – και για τους κινδύνους που απειλεί να προσθέσει στο σχέδιο της επόμενης μέρας η μετάλλαξη Δέλτα του κορονοϊού.
Την ώρα που η Ελλάδα κατατάσσεται – όπως λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά – μεταξύ των 10 περισσότερο υποσχόμενων ευρωπαϊκών χωρών για νέα επιχειρηματικά επενδυτικά εγχειρήματα, «κανείς δεν έχει το δικαίωμα να γίνει κομμάτι του παζλ που θα φρενάρει την Ελλάδα».
Ο κ. Παπαθανάσης, παραδέχεται πως «υπάρχει προβληματισμός που προκαλείται τόσο από τη διασπορά της μετάλλαξης όσο και από τα ποσοστά των ανεμβολίαστων», ωστόσο υποστηρίζει πως «αυτή τη φορά ούτε η οικονομία ούτε η χώρα θα ξανακλείσουν λόγω της αρνητικής στάσης ορισμένων».
Αναφορικά με τον νέο αναπτυξιακό νόμο, αποκαλύπτει πως οι Περιφερειακές Ενισχύσεις για την περίοδο 2022 – 2027 θα είναι προσαυξημένες από 5% έως 25% σε σύγκριση με ό,τι ισχύει στην παρούσα φάση.
Για το μείζον θέμα των τεράστιων καθυστερήσεων στις εγκρίσεις επενδυτικών σχεδίων, ο αρμόδιος αν. υπουργός απαριθμεί τα τρία όπλα στη μάχη κατά της γραφειοκρατίας και αναφέρει πως «στόχος μας είναι η διαδικασία να ολοκληρώνεται μέσα σε 60-80 ημέρες ενώ με το σημερινό καθεστώς, σε κάποιες περιπτώσεις, ξεπερνά και τα δύο χρόνια».
Ολόκληρη η συνέντευξη έχει ως εξής:
Παρουσιάσατε πρόσφατα στο υπουργικό συμβούλιο έναν νέο αναπτυξιακό νόμο. Ποιες θα είναι οι διαφορές του σε σχέση με τον προηγούμενο νόμο του 2016 και γιατί χρειαζόμαστε έναν νέο αναπτυξιακό νόμο;
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος σηματοδοτεί, καταρχάς, τη σημαντική δομική αλλαγή στον σχεδιασμό των καθεστώτων στα οποία εντάσσονται τα επενδυτικά σχέδια που στοχεύουν σε κρατικές ενισχύσεις.
Σημαντική διαφορά από τον προηγούμενο συνιστά το γεγονός ότι τα 12 νέα καθεστώτα ενίσχυσης θα έχουν θεματικό χαρακτήρα ο οποίος ορίζει και τις βασικές προϋποθέσεις για να ενταχθεί σε αυτά ένα επενδυτικό σχέδιο, χωρίς να αποκλείεται ακόμα και ο συνδυασμός χαρακτηριστικών από διαφορετικά καθεστώτα. Έτσι, λοιπόν, δεν έχουμε να κάνουμε με αριθμητική αύξηση των οκτώ καθεστώτων του νόμου 4399/2016 σε 12 αλλά με τη θεματική προσέγγιση.
Οι Περιφερειακές ενισχύσεις για την περίοδο 2022 – 2027 θα είναι προσαυξημένες από 5% έως 25% σε σύγκριση με ό,τι ισχύει στην παρούσα φάση
Το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο έχει, εν πολλοίς, οριζόντια προσέγγιση στην κατηγοριοποίηση των δραστηριοτήτων και το γεγονός ότι αδυνατεί να ανταποκριθεί στις σύγχρονες επιχειρηματικές ανάγκες το καθιστούν αναποτελεσματικό και ξεπερασμένο από τις ανάγκες της ίδιας της αγοράς. Ανάγκες που απαιτούν ταχύτητα, ευελιξία και σύγχρονη οπτική στην ανάπτυξη και την καινοτομία όπως τις αντιλαμβάνεται η εθνική αναπτυξιακή πολιτική.
Οι επενδυτικές δραστηριότητες που προβλέπει το πιο ευέλικτο αυτό σχήμα των 12 καθεστώτων έχουν σχέση με τον πράσινο και ψηφιακό μετασχηματισμό, την προώθηση της έρευνας, της καινοτομίας και της εξωστρέφειας, την ενίσχυση του τουρισμού και των εναλλακτικών μορφών του, την αγροδιατροφή.
Ενισχυμένες θα είναι και όλες οι Περιφέρειες της χώρας. Ο Χάρτης Περιφερειακών Ενισχύσεων αναθεωρείται και προβλέπονται προσαυξημένα ποσοστά σε σχέση με τα υφιστάμενα, ιδίως στις περιοχές απολιγνιτοποίησης. Σε κάθε περίπτωση οι κρατικές ενισχύσεις για την περίοδο 2022 – 2027 θα είναι προσαυξημένες από 5% έως 25% σε σύγκριση με ό,τι ισχύει στην παρούσα φάση. Στην ουσία, ο αναπτυξιακός νόμος θα αποτελέσει έναν από τους σημαντικότερους επιταχυντές της ελληνικής οικονομίας και έρχεται σε μια χρονική συγκυρία εξαιρετικά ευνοϊκή για τη χώρα μας καθώς το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πρωτόγνωρο.
Η μεγάλη τροχοπέδη στις επενδύσεις στην Ελλάδα ήταν πάντα η γραφειοκρατία. Έχετε απαντήσεις για το ζήτημα αυτό στα δυο νομοθετήματα που προετοιμάζει εδώ και καιρό το ΥΠΑΝ;
Το ριζικό χτύπημα της γραφειοκρατίας και η αντιμετώπιση χρόνιων παθογενειών στις επενδύσεις και στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας είναι από τους σημαντικότερους μόνιμους στόχους του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Χτυπάμε τη γραφειοκρατία στη ρίζα της και αυτό είναι εμφανές και στα δύο νομοθετήματα, τόσο αναφορικά με τις στρατηγικές επενδύσεις όσο και στον νέο αναπτυξιακό νόμο.
Η διαδικασία με την οποία αντιμετωπίζουμε τα προσκόμματα που υψώνει η γραφειοκρατία στα επενδυτικά σχέδια, είναι εξοπλισμένη με τρία σημαντικά όπλα:
- τη διαλειτουργικότητα μεταξύ των πληροφοριακών συστημάτων φορέων του Δημοσίου,
- την ψηφιοποίηση και
- την απλούστευση των διαδικασιών.
Προωθούμε γρήγορες, «έξυπνες» και αποτελεσματικές λύσεις τόσο κατά τη διαδικασία των εγκρίσεων όσο και κατά τη φάση υλοποίησης και ελέγχου της πορείας ενός επενδυτικού σχεδίου. Θα ήθελα να τονίσω ότι μέσα από τη μεταρρυθμιστική μας πρωτοβουλία σχετικά με την πάταξη της γραφειοκρατίας είναι και εμπράκτως εμφανής η εμπιστοσύνη μας στην επιχειρηματική κοινότητα, καθώς της εξασφαλίζουμε την άμεση έναρξη των οικονομικών της δραστηριοτήτων με γνώμονα, πάντα, τη διαφάνεια και τη διαφύλαξη των συμφερόντων του ελληνικού Δημοσίου.
Στόχος μας είναι η έγκριση ενός επενδυτικού σχεδίου να ολοκληρώνεται μέσα σε 60-80 ημέρες ενώ με το σημερινό καθεστώς, σε κάποιες περιπτώσεις, ξεπερνά και τα δύο χρόνια
Αναφορικά με τον χρόνο που θα χρειάζεται η έγκριση ενός επενδυτικού σχεδίου, στόχος μας είναι η διαδικασία να ολοκληρώνεται μέσα σε 60-80 ημέρες ενώ με το σημερινό καθεστώς, σε κάποιες περιπτώσεις, ξεπερνά και τα δύο χρόνια.
Η προσέλκυση επενδύσεων είναι το μεγάλο στοίχημα κάθε κυβέρνησης. Πως σκοπεύετε να κερδίσετε αυτό το στοίχημα την επόμενη διετία, ένα στοίχημα ζωτικής σημασίας στην μετά COVID-19 εποχή;
Από την επόμενη κιόλας ημέρα των εκλογών του Ιουλίου του 2019, όταν αναλάβαμε τη διακυβέρνηση της χώρας, βασική μας προτεραιότητα ήταν η οικοδόμηση ενός φιλοπενδυτικού περιβάλλοντος και να καταστήσουμε την Ελλάδα έναν από τους ελκυστικότερους επενδυτικούς προορισμούς. Και φαίνεται ότι ήδη το έχουμε καταφέρει.
Σύμφωνα με την έρευνα της Ernst & Young, τα ευρήματα της οποίας ανακοινώθηκαν πριν από λίγες ημέρες, η Ελλάδα απολαμβάνει τη διεθνή εμπιστοσύνη των επενδυτών. Καταγράφεται αύξηση της τάξης του 77% στην προσέλκυση Άμεσων Ξένων Επενδύσεων το 2020. Το ποσοστό αυτό καταγράφεται σε μια χρονιά κατά την οποία η ελληνική οικονομία και η αγορά δοκιμάστηκαν σκληρά από τις επιπτώσεις της πανδημίας.
Για πρώτη φορά η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των 10 περισσότερο υποσχόμενων ευρωπαϊκών χωρών για νέα επιχειρηματικά – επενδυτικά εγχειρήματα
Κατά το ίδιο διάστημα οι Άμεσες Ξένες Επενδύσεις στην Ευρώπη σημείωναν πτώση κατά 13%. Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας EY European Investment Monitor (EIM) η χώρα μας καταγράφει σημαντικό άλμα καθώς προσέλκυσε 39 Άμεσες Ξένες Επενδύσεις έναντι 22 το 2019 και 11 που ήταν ο μέσος όρος κατ’ έτος κατά την 20ετία 2000-2019.
Για πρώτη φορά, λοιπόν, η Ελλάδα κατατάσσεται μεταξύ των 10 περισσότερο υποσχόμενων ευρωπαϊκών χωρών για νέα επιχειρηματικά – επενδυτικά εγχειρήματα. Είναι σαφές ότι πρόκειται για αδιαμφισβήτητη ένδειξη της αισιόδοξης προοπτικής της ελληνικής οικονομίας και του θετικού επενδυτικού πρόσημου που διαθέτει.
Η μετάλλαξη Δέλτα που σηματοδοτεί την επιστροφή της πανδημίας ανατρέπει τις προβλέψεις για τον τουρισμό και βάζει αστερίσκους στις εκτιμήσεις για δυναμική ανάπτυξη. Πόσο ανησυχητικά είναι όλα αυτά τα νέα δεδομένα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας; Υπάρχουν αντοχές για νέα lockdown και για νέα μέτρα ενίσχυσης από φθινόπωρο πέρα από τα προγραμματισμένα των 4,5 δις. που υπάρχουν ήδη στο τραπέζι;
Είναι γνωστό ότι η κυβέρνησή μας στήριξε τις επιχειρήσεις, τις θέσεις εργασίας και τα ελληνικά νοικοκυριά από την επόμενη, κιόλας, ημέρα που ξέσπασε η πανδημία. Τα μέτρα στήριξης έφτασαν τα 41 δισεκ. ευρώ ενώ κατά το ίδιο διάστημα συνεχίστηκε απρόσκοπτα το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα της κυβέρνησης και στο επίπεδο της οικονομίας, με αποτέλεσμα η Ελλάδα να αποκαταστήσει σε πολύ σύντομο διάστημα τις σχέσεις εμπιστοσύνης με τις
διεθνείς αγορές, οι οποίες έχουν πειστεί ότι η Ελλάδα αλλάζει. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι διεθνείς οίκοι έχουν αναβαθμίσει την πιστοληπτική ικανότητα της χώρας μας δύο φορές το τελευταίο διάστημα.
Δεν κινδυνεύει η Ελλάδα αλλά οι ανεμβολίαστοι Έλληνες. Και όσοι δεν εμβολιάζονται δεν θα οδηγήσουν τον τόπο σε καθολικές απαγορεύσεις. Αυτή τη φορά ούτε η οικονομία ούτε η χώρα θα ξανακλείσουν λόγω της αρνητικής στάσης ορισμένων
Δανειζόμαστε, πλέον, με ιστορικά χαμηλά επιτόκια και αυτό είναι αποτέλεσμα της παραπάνω διαδικασίας καθώς και της συνετής διαχείρισης των δημοσίων οικονομικών κατά το διάστημα της παύσης της λειτουργίας της αγοράς. Τα ταμειακά διαθέσιμα βρίσκονται σε ικανοποιητικό επίπεδο αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να συνεχιστεί η διαδικασία της «αποσωλήνωσης» της οικονομίας από τα μέτρα στήριξης και να περάσουμε όσο το δυνατόν συντομότερο στη φάση της ανάκαμψης, διαδικασία που ήδη έχει ξεκινήσει με τη λειτουργία,πλέον, του συνόλου των δραστηριοτήτων στην αγορά. Δεν θέλουμε να ξαναδούμε lockdown στην αγορά και για αυτό λαμβάνονται όλα τα μέτρα.
Υπάρχει προβληματισμός που προκαλείται τόσο από τη διασπορά της μετάλλαξης όσο και από τα ποσοστά των ανεμβολίαστων συμπολιτών μας. Ο Πρωθυπουργός, όμως, ήταν ξεκάθαρος κατά την ανακοίνωση των πρόσφατων μέτρων σχετικών με την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού. Δεν κινδυνεύει η Ελλάδα αλλά οι ανεμβολίαστοι Έλληνες. Και όσοι δεν εμβολιάζονται δεν θα οδηγήσουν τον τόπο σε καθολικές απαγορεύσεις. Αυτή τη φορά ούτε η οικονομία ούτε η χώρα θα ξανακλείσουν λόγω της αρνητικής στάσης ορισμένων.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η λήξη των οριζόντιων μέτρων στήριξης εντός καλοκαιριού μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση της ανεργίας και των λουκέτων στις επιχειρήσεις. Εκτιμάτε πως ο κίνδυνος αυτός είναι ορατός;
Η ελληνική οικονομία, όπως και άλλες ευρωπαϊκές οικονομίες, επλήγη σοβαρά από την πανδημία. Τα στοιχεία μας δείχνουν ότι, λόγω της διαχείρισης της πανδημίας, η ανεργία συγκρατήθηκε και δεν παρατηρήθηκε αύξηση. Όλες μας οι προσπάθειες έχουν στόχο την ανάκαμψη της οικονομίας, την υλοποίηση των δεκάδων επενδυτικών σχεδίων που τρέχουν σε ολόκληρη την Ελλάδα και την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης, που προβλέπουν μεταξύ άλλων την αναβάθμιση μικρών επιχειρήσεων. Όλα αυτά σημαίνουν νέες θέσεις εργασίας, νέες ευκαιρίες.
Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να γίνει κομμάτι του παζλ που θα φρενάρει την Ελλάδα
Οι προοπτικές και οι προβλέψεις για το μέλλον είναι εξαιρετικά ευοίωνες. Πριν από λίγες ημέρες η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στις θερινές οικονομικές προβλέψεις της προέβλεψε ρυθμούς ανάπτυξης 4,3% για το 2021 και 6% για το 2022. Γι’ αυτό, θα το επαναλάβω, κανείς δεν έχει το δικαίωμα να γίνει κομμάτι του παζλ που θα φρενάρει την Ελλάδα.